Laatste avonturen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Talitha & Robert Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Laatste avonturen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Talitha & Robert Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Laatste avonturen

Door: Talitha Hoogendoorn

Blijf op de hoogte en volg Talitha & Robert

07 December 2014 | Kenia, Nairobi

In Nederland zal nu Sinterklaas vertrokken is ook alle kerstpullen tevoorschijn worden getrokken. Hier zijn de winkelcentra’s al enkele weken opgetuigd met lichtjes, kerstballen en kerststallen. Vanochtend in de kerk stonden twee grote kerstbomen te pronken en de dominee zei hoe fantastisch weer het was voor de komende kerst. Wat?! Bij kerst denk ik toch nog steeds aan sneeuw en kou, winterjassen, mutsen en sjaals. Maar hoewel het begin van de week hier wat onstuimig was, regen en een frisse wind, warmen de dagen nu steeds weer verder op.

En nu is de tijd begonnen van alle laatste dingen, en dingen die nog gebeuren maar waarbij in ons achterhoofd steeds speelt: over zoveel dagen zijn we weer thuis!
Afgelopen vrijdagavond was een afscheidsfeest georganiseerd door de twee keniaanse organisaties, Africa Alive en Nairobits. Het was een typische keniaanse avond, met keniaans eten in een keniaanse bar. Het begin van het einde om gedag te zeggen tegen mensen. Het begin van het einde van het project wat afgelopen 10 maanden hier gedraaid heeft!

Maar zoals het hoort in een Nederlands huis hebben ook wij gisteravond traditie getrouw sinterklaas gevierd met elkaar. Er kwamen zelf een paar gekleurde (zal niet zeggen zwart :-)) pieten al pepernoten gooiend de trap afgestormd. Het was een gezellige avond waarin we allemaal toffe gedichten en cadeautjes van elkaar hebben gehad. Maar Robert had eigenlijk wel een appeltje eitje, want die had gewoon zijn eigen vrouw getrokken ;-)

Robert heeft de afgelopen twee maanden meegedaan aan een mannencursus (men enough) van de Nairobi Chapel, de kerk waar we hier naar toe gaan. Het was een erg toffe cursus waarvan hij veel geleerd heeft en gave contacten met andere mannen heeft opgedaan. Sommige mensen kunnen misschien maar moeilijk begrijpen waarom er ‘speciale’ mannencursussen nodig zouden zijn, maar ik vind het tof dat mannen bereid zijn over zichzelf na te denken, de relatie die ze hebben en de man die ze daarin willen zijn. Super trots dat Robert dit dan ook gedaan heeft en gisteren was er een afsluiting van de cursus waarbij familie mee kwam. Er werd door familie (met name echtgenotes) en mannen zelf veel gedeeld wat veranderd is sinds ze aan de cursus hebben meegedaan. Door het doen van zo’n cursus kan je alleen maar groeien wat alleen maar een positief effect op je omgeving kan hebben.
We blijven de Nairobi Chapel een erg inspirerende kerk vinden. Vanochtend vertelde de dominee dat ze een programma gaan opzetten vanaf januari voor jongelui die klaar zijn met hun high school (middelbare school) maar moeten wachten tot september voordat ze kunnen gaan studeren. Om deze jongeren niet nutteloos thuis te laten zitten zonder doel willen ze dus een programma van januari t/m augustus gaan aanbieden. Tof initiatief!

De komende twee weken zullen steeds vaker zijn van: dit is de laatste keer dat we hier waren. Afscheid nemen van mensen die hier toch een belangrijke rol hebben gespeeld. Donderdag zal de laatste werkdag zijn van de projectgroep want daarna sluiten de organisaties hun deuren voor de vakantie. Wij gaan dan vrijdag met z’n 5en naar een kaasboerderij net buiten Nairobi want dit zal de laatste dag zijn dat we alleen met z’n 5en zijn. Zaterdag komt Fred zijn familie en gaat hij zich klaar maken voor een tocht naar de Kilimanjaro. Robert en ik en Pim en Sanne gaan er nog een mooie laatste week van maken, tas inpakken en dan met z’n 4en op het vliegtuig terug naar Nederland!

Robert heeft het fotoalbum al helemaal up to date op de computer dus wanneer we terug zijn zal die binnen no time besteld worden en wie raad hoeveel bladzijdes die heeft mag m als eerste bekijken! :-)

Tot over twee weken min een dag! :-)
Liefs Talitha

• 07 December 2014 - 19:13

Moeder Els:

Lieve Talitha en Robert,

Afscheid nemen is een beetje sterven, zegt een frans spreekwoord.
    En zo zal het voor jullie en zeker voor Robert voelen.Mensen met wie je een bizondere band hebt opgebouwd en die vrienden voor het leven zijn geworden, zoals mr.Mayor.
    Maar ook verlangen naar jullie leven hier en hopelijk ook naar ons,ouders en verdere familie en vrienden.
    Ik tel de dagen af,het kan mij nu niet snel genoeg gaan.Zo heerlijk om jullie weer thuis te mogen hebben en elkaar aan te raken en in de ogen te zien en niet via een scherm.Jullie mogen je gezegende kinderen weten, dat jullie dit allemaal hebben mogen beleven en dat God jullie nabij is geweest. Dat Hij jullie ook veilig thuis mag brengen.
    Jullie hebben veel ervaring opgedaan en gezien en beleefd. Dat album schat ik zal wel rond de 100 pagina's bevatten om alles van die 10 maanden weer te geven.
    Lieve allebei, houd zielsveel van jullie, nog een ruim anderhalve week, dan is het zover! Dikke kus van mij,tot gauw!