Nog 1 nachtje slapen... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Talitha & Robert Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Nog 1 nachtje slapen... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Talitha & Robert Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Nog 1 nachtje slapen...

Door: Talitha Hoogendoorn

Blijf op de hoogte en volg Talitha & Robert

03 April 2014 | Kenia, Nairobi

Nog maar 1 nachtje slapen…

En dan mag ik ook eindelijk naar Kenia toe!
Het is een tijd van dubbele gevoelens. Aan de ene kant zo graag naar Kenia toe willen, zin in de avonturen om daar te beleven en dolgraag Robert weer zien. Aan de andere kant het missen van het leven wat ik hier heb. Maar ook dat is weer dubbel want het is maar tijdelijk, het is maar voor negen maanden en dan zijn we weer terug.
Toch is de impact van zulke ondernemingen in je leven groot, want wie weet hoe we terugkomen. De wereld zelf zal misschien niet direct veranderd zijn, maar wijzelf misschien wel. En dat, dat vind ik misschien nog de meest spannende uitdaging om aan te gaan.

In voorbereiding op mijn vertrek en het werken bij LISP ben ik gaan uitzoeken wat Lifeskills nu precies inhoudt. Het is de naam van de organisatie waarvoor ik ga werken, hetgeen wat ze onderwijzen maar wat is het concreet, dat vind ik nog moeilijk te verwoorden om uit te leggen wat ik precies ga doen in Kenia.
Maar ik word helemaal enthousiast van alles wat ik toegezonden krijg en kan vinden op internet. De World Health Organisation is vanaf 1993 al bezig om Lifeskills in landen te implementeren. De definitie die zij ervoor geven is:

“Life skills are abilities for adaptive and positive behaviour, that enable individuals to deal effectively with the demands and challenges of everyday life.”

Grofweg gezegd (vertaald) gaat het dus om de vaardigheden die je nodig hebt zodat je je eigen leven vorm kan geven met alle dingen die tijdens je leven tegen komt. Dat klinkt echt nog heel breed, om het specifieker te maken kun je aan het volgende denken:
Probleemoplossend vermogen, beslissingen maken, creatief denken, kritisch denken, communiceren, relaties aangaan en onderhouden, omgaan met emoties, omgaan met stress, zelfbewustzijn.
De WHO geeft aan dat deze lifeskills van belang zijn om preventief te werken tegen bijvoorbeeld seksueel misbruik, alcohol en drugs, tienerzwangerschappen, HIV/AIDS in diverse landen (b.v. Afrika, Amerika, Thailand).
Voor ons mogen dit misschien hele voor de hand liggende vaardigheden zijn, dit is hetgeen wat we van kind af aan al leren. Hoe heftig dan te bedenken dat er overal op de wereld kinderen zijn die in een situatie opgroeien waarin ze dit niet leren.
De organisatie waar ik vrijwilligerswerk ga doen geeft dus trainingen in deze lifeskills en in april hebben ze een groot project vanuit de overheid aangevraagd om deze training aan kinderen in sloppenwijken te geven. Wat een eer toch om daar bij te zijn!
Wat dan precies mijn rol en taak gaat zijn weet ik nog niet precies, maar daarover komt volgende keer meer nieuws met vast al een boel ervaringen! :-)

Nu voorlopig voor de laatste keer uit Ede hele lieve en hartelijke groeten!
Heel erg bedankt voor al het meeleven en kaartjes en cadeautjes die ik heb gekregen. Echt heel erg te gek. Nu ben ik blij om op stap te gaan, maar straks in december is het ook weer te gek om jullie te zien (maar daar praten we nu nog niet over ;-))
Veel liefs, Talitha

  • 03 April 2014 - 21:48

    Margreet Osinga:

    Ja, Talitha... je gaat veranderen.. en de re-entry stress is erger dan de culture shock... maar alles bij elkaar is het dit allemaal waard. Wees er niet bang voor... om arm het en kies er uit wat je mee wilt nemen in de toekomst... dan kom je er alleen maar rijker uit. Ik wens je een hele goede, rijke en gezegende tijd toe!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Talitha & Robert

Gezamenlijk profiel van Talitha en Robert, die samen een jaar naar Kenia gaan om daar in diverse ontwikkelingsprojecten te participeren.

Actief sinds 17 Jan. 2014
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 18530

Voorgaande reizen:

20 Februari 2014 - 18 December 2014

World of Difference in Kenya

29 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Vacation 1: Uganda, Rwanda & Congo

Landen bezocht: