Geloof hoop en liefde.... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Talitha & Robert Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Geloof hoop en liefde.... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Talitha & Robert Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Geloof hoop en liefde....

Door: Talitha Hoogendoorn

Blijf op de hoogte en volg Talitha & Robert

10 Oktober 2014 | Kenia, Nairobi

Het is nu avond en het was een lange dag waarin de lancering van de website heeft plaats gevonden. De details over de lancering en het programma en hoe dat verder precies is verlopen laat ik verder over aan Robert.
Vanuit mijn kant was het goed om er bij te zijn maar het was wel een zware dag, want ook al zijn de dingen die ik mee krijg lang niet zo heftig en direct als waar Robert (en het team) mee te maken hebben, het doet ook mijn frustratie level rijzen. Afrika (en voor nu Kenia) heeft zo’n andere cultuur van omgaan met…, aanpakken van…, oprechtheid en eerlijkheid. Eerlijk gezegd is het soms best zwaar om hier te zijn. Het is een ultieme kans, voor Robert om te groeien in een vakgebied waar zijn hart ligt, voor ons samen om dit te mogen meemaken, om van het land te genieten en de grootsheid die hier in de natuur is. Maar deze cultuur gaat zo in tegen de normen en waarden waar wij mee zijn opgegroeid. Als het gaat om uit je comfortzone komen dan is dit jaar daar wel een absolute topper daarin. Op een avond als dit zou ik liever willen dat we lekker comfortabel in Nederland zouden zitten. En als de taxirit van 12km naar huis meer dan een uur duurt omdat iedereen midden op de kruising elkaar blokkeert zodat niemand meer voor of achteruit kan zou ik liever de eerste beste vlucht terug naar Nederland willen nemen.
Zo’n jaar uit je comfort zone confronteert je met jezelf, met je omgeving, met het leven dat je leidt en zou willen leiden. En toch vind ik het eerlijk gezegd soms moeilijk om te zeggen waar dit jaar goed voor is voor mijzelf. Waarom is dit iets wat wij moesten gaan doen? Ik zou graag mijn leven willen leven zoals God dat voor me heeft bedacht, omdat dat toch het mooiste leven moet opleveren. Maar dan wel met de kanttekening dat de dingen gaan zoals ik ze wil graag!. En ondanks dat ik geloof dat God ons op dit avontuur heeft geplaatst vind ik het moeilijk om Hem en Zijn wil te zien in de dingen die hier gebeuren. Toen ik dan ook afgelopen week terug ging naar Kenia had ik ook zoiets van: ik weet het niet meer zo goed God. En toen gebeurde er deze week wat dingen die ik zo bijzonder en wonderlijk vind van God. Een ervan was dat aan tafel wat filmpjes van youtube over en weer gingen en onze niet gelovige (sorry vermeld ik er toch maar even specifiek bij, geen oordelen ;-)) huisgenoot liet een filmpje zien van een mime stuk over een man die met God in gesprek is. Op een gegeven moment zegt God: maar ik laat je niet vallen. Maar ik laat je niet vallen. Maar ik laat jou niet vallen… Dat voelde alsof het tegen mij was, ik die weer druk was om mijn eigen leven te leiden zoals ik dat wil en te bedenken wat ik wel of niet goed vind voor mezelf dat ik God zo ver naar achter heb geschoven dat ik mij zodanig schuldig voel dat Hij niet meer zo dichtbij me is dat ik niet eens meer durf naar Hem toe gaan. En dan laat Hij me op zo’n manier weten: Ik laat jou niet vallen!
Na zo’n dag als vandaag weet ik nog steeds niet erg goed waarom we hier zijn, het is soms een hele strijd en ik zou het liefste willen dat God het zelf oplost met de Kenianen. En aangezien Hij zegt dat Hij mij niet laat vallen zal Hij met hen ook wel op zijn manier tot een oplossing komen. Want uiteindelijk heb ik als mens ook al mijn gebreken en kan ik dan zeggen dat ik een beter mens ben dan zij?!
Dit stuk schrijven is niet bedoeld om (weer) een negatieve preek te houden over Afrika, want nog steeds zou je hier naar toe moeten gaan om de Kilimanjaro te beklimmen, safari te houden en van de natuur te genieten, te zien met eigen ogen wat armoede is. Ook niet om aan te geven dat ontwikkelingswerk zinloos is. En ik hoop dat ik ook niet dat mijn stukken te veel over mezelf en (mijn) zwakheid gaan. Maar wat heb ik (we) het nodig dat jullie achter ons staan en voor ons bidden als jullie willen en kunnen. Voor mij en vooral ook voor Robert voor kracht, liefde, vrede en vergeving, dat ons hart richting deze mensen en dit land vanuit God is en niet vanuit onszelf omdat dan teleurstelling en moeite de overhand kunnen hebben en we niet meer Gods schepping (in hen) kunnen zien.
En willen jullie bidden dat wij samen mogen groeien zodat wat dit jaar ons heeft gebracht ons op een goede manier mag vormen en meegenomen wordt in ons leven.

Als afsluiter een Bijbeltekst die ik las na het youtube filmpje, om eerlijk te zijn een lange tijd geleden dat ik de bijbel weer opendeed:
“Vertrouw alleen op de HEER, alleen op Hem, want de HEER is een rots sinds mensenheugenis.”

  • 10 Oktober 2014 - 22:28

    Elizabeth Hoogendoorn:

    Lieve Talitha en Robert,

    Heb vandaag heel veel aan jullie gedacht. En nu blijkt uit jouw verslag, dat alles niet gegaan is, zoals jullie gedacht hadden.
    Dat is heel confronterend en moeilijk, begrijp jullie frustratie helemaal. Wat is het voor een mens moeilijk als Gods wegen niet altijd de onze zijn.Maar neem van mij aan, dat God Zelf zal zorgen voor de zaadjes die jullie in Kenia planten.Maar je wilt zo graag na zoveel inspanningen ook graag resultaat zien, dat is heel menselijk.Wij bidden dagelijks voor jou en Robert, dat God erbij is en jullie de weg wijst. Voor ons is het vaak heel moeilijk als we zo weinig resultaat zien, maar vertrouw erop dat Hij deze wereld en ook jullie leven in Zijn handen houdt.
    Wat fijn Talitha, dat jij bij Robert bent en dat hij dit met jou kan delen.Het is zoals ik jou geschreven heb.
    Het is voor mij als moeder ook een troost, want ik voel mij op afstand behoorlijk machteloos. Het leert mij ook op God te vertrouwen in alles wat er in het leven van mijn kinderen gebeurt. Toch weet ik dat gebed veel vermag, Dit jaar zo vlak na jullie bruiloft is ook een intensieve tijd, die jullie dichter bij elkaar brengt en dat is toch ook winst. Ga nog lekker samen genieten van alle mooie en goede dingen, de natuur en bovenal van elkaar. Wat zal het dubbel feest zijn als jullie weer thuis komen!
    Wij houden zielsveel van jullie! Hoop gauw te skypen, dan kunnen we even bijkletsen.Voor jullie beiden een dikke knuffel en veel sterkte met de laatste lootjes. Dag lieverds van me.
    Lees het gedicht nog maar eens, dat ik jullie in het begin mee heb gegeven. Daar staat alles in.

  • 15 Oktober 2014 - 19:02

    Kees:

    Gaan we zeker doen Talitha en Robert!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Talitha & Robert

Gezamenlijk profiel van Talitha en Robert, die samen een jaar naar Kenia gaan om daar in diverse ontwikkelingsprojecten te participeren.

Actief sinds 17 Jan. 2014
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 18501

Voorgaande reizen:

20 Februari 2014 - 18 December 2014

World of Difference in Kenya

29 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Vacation 1: Uganda, Rwanda & Congo

Landen bezocht: